Letje Loog

Ze werd bekend als het Blue Band meisje maar wij noemen haar Letje, omdat het 1923 is en een meisje uit een margarinefabriek in Rotterdam dan best zo had kunnen heten. De ogen geloken, het kersenrode mondje half geopend in een kleine glimlach, het hoofd geraffineerd een beetje schuin. ‘Koopt!’, fluistert ze. ‘Koopt!’ De schotel met het enorme blok margarine op miraculeuze wijze balancerend op een paar vingertoppen.

Het was de eerste reclamecampagne in Nederland en Letje en haar kunstboter verschenen in advertenties, op affiches en emailleborden, ja zelfs in lichtreclames. De suikerzoete creatie van Rie Cramer stal het hart van menig Hollandse huisvrouw.

blueband_vintage_reclameOp een dag ging het echter mis. Want Letje loog. Haar margarine was ‘versch gekarnd’, beloofde ze ons. Maar dat klopte niet, want alleen boter wordt gekarnd. Margarine niet. Omdat er nog geen Reclame Code Commissie bestond duurde het even voor haar baas lik op stuk kreeg. Dat gebeurde in 1924.
Wat was er gebeurd? De fabrikant van Blue Band had de posterijen goud geld betaald om de reclameleus in poststempels te verwerken. Op grote partijen post stond daarom voortaan de aansporing: ‘Koopt heden Blue Band Versch Gekarnd’.
Dat ging de concurrenten van Blue Band te ver.
Ze spanden een kort geding aan en wonnen. Het was gedaan met de ‘misleidende’ reclame. Maar Letje mocht blijven. Ze tuitte nog vele jaren haar lippen, al nam ze de woorden ‘versch gekarnd’ niet meer in de mond.
Ook de margarine bleef. Niet zo lang geleden bracht de fabrikant zelfs een nieuwe variant op de markt: Blue Band Roombotersmaak. Heden in uw supermarkt.
Echt waar.

Verschenen als beeldcolumn in het magazine Bouillon!

Bewaren

Bewaren

Geef een antwoord